Memperkasakan Pendidikan Islam Sepanjang Hayat Melalui Program Kemahiran Tahfiz Pondok (PKTP) di Kolej Komuniti Seberang Jaya
Keywords:
Afektif, lnfrastruktur, Kognitif, Tingkah LakuAbstract
Program Kemahiran Tahfiz Pondok (PKTP) ini dianjurkan dengan tujuan memberi peluang kepada pelajar aliran agama untuk memperluaskan pengalaman pembelajaran mereka di Kolej Komuniti Seberang Jaya dalam pelbagai bidang, sambil memberi nilai tambah kepada pelajar lepasan sekolah yang sedang menunggu keputusan SPM.Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengetahui tahap persepsi Program Kemahiran Tahfiz Pondok (PKTP) di Kolej Komuniti Seberang Jaya. Kajian ini memfokuskan kepada persepsi infrastruktur kolej dan kemahiran pelajar dari segi kognitif, afektif dan tingkah laku. Sampel kajian terdiri daripada 50 orang pelajar yang mengikuti Program Kemahiran Tahfiz Pondok (PKTP) yang melibatkan kemahiran baik pulih komputer dan pendawaian elektrik. Keputusan kajian mendapati bahawa tahap kepuasan pelajar terhadap infrastruktur yang disediakan di kolej adalah tinggi dengan nilai min sebanyak 4.58 yang mana kelengkapan yang disediakan untuk Program Kemahiran Tahfiz Pondok (PKTP) ini adalah lengkap dan sesuai dengan kehendak program. Selain itu keputusan kajian mendapati kemahiran pelajar juga adalah tinggi iaitu kognitif iaitu bacaan min sebanyak 4.57, untuk afektif sebanyak 4.51 dan tingkah laku sebanyak 4.47 berbanding sebelum pelajar menjalani program tersebut. lni kerana pelajar dapat menambah kemahiran baharu dan meningkatkan kemahiran sedia ada sepanjang mereka menjalani Program Kemahiran Tahfiz Pondok (PKTP) di Kolej Komuniti Seberang Jaya. Justeru itu dengan penglibatan pelajar daripada pelbagai peringkat umur, meningkatkan proses penilaian serta menjalankan program secara berterusan, Program Kemahiran Tahfiz Pondok (PKTP) dapat menjadi lebih efektif dan memberikan impak yang lebih positif kepada pelajar serta masyarakat secara keseluruhannya.